• 0.00

Ostoskori

tuotetta

Ostoskori

tuotetta
Valintaoppaat ja artikkelit

Innokkaan juoksijan haastattelu

Intersport

Intersport haastattelee Mark Lucadoa hänen vinkeistään juoksuun

Juoksitpa sitten omaksi iloksesi, pysyäksesi kunnossa tai harjoitellaksesi juoksutapahtumaa varten, tulee sinun löytää juoksun flow. Intersport haastattelee innokasta juoksijaa Mark Lucadoa hänen juoksurutiinistaan ja siitä, mikä pitää hänet liikkeellä. Jatka lukemista mikäli haluat lisää henkilökohtaisia neuvoja ja hyviä vinkkejä intohimoiselta juoksijalta.

 

INTERSPORT: Miten aloitit juoksun? Mikä motivoi sinua juoksemaan?

ML: Olin aina kasvaessani melko atleettinen, mutta innostuin toden teolla juoksusta kun opiskelin yliopistolla. Juoksun hyötyjä on hankala olla huomioimatta! Huomasin sen olevan loistava keino lievittää stressiä samalla kun kehoni työskentelee. Se auttoi minua myös keskittymään – ja se edelleen auttaa tässä joka päivä.

 

INTERSPORT: Treenaatko joka päivä?

ML: Treenaan yleensä neljä päivää viikossa, minkä lisäksi minulla on yksi aktiivisen palautumisen päivä. Aktiivisen palautumisen päivänä teen matalan suoritustason liikuntaa kuten pyöräilyä, joogaa, uintia, venyttelyä tai voimaharjoittelua – muun muassa. Lepopäivät ja aktiivinen palautuminen vahvistavat juoksun suorituskykyäni kokonaisuutena. 

 

INTERSPORT: Missä treenivaiheessa olet tällä hetkellä?

ML: Valmistaudun puolimaratonille, joka järjestetään parin viikon päästä. Olen juossut melko monia kisoja, mutta riippumatta siitä, treenaanko pitkälle vai lyhemmälle matkalle, ovat viikot ennen kisaa melko samankaltaisia.

 

INTERSPORT: Miten valmistaudut tulevaan kilpailuun?

Pitäydyn rutiinissa, joka huomioi unen, ruokailut ja harjoittelun niinä viikkoina jotka ovat juuri ennen kilpailua. Keskityn siihen, että saan tarpeeksi unta ja pysyn nesteytettynä. Kisa on prioriteettini ja yritän välttää huijauspäiviä tänä valmistautumisaikana.

 

INTERSPORT: Mikäli kisa on aamulla, mitä syöt?

ML: Kisan aamuna syön kolme tuntia ennen tapahtumaa. Tämä aika kuitenkin vaihtelee runsaasti riippuen henkilöstä. Itse syön banaania, puuroa ja palan leipää maapähkinävoilla. Pidän myös huolta, että minulla on tarpeeksi aikaa lämmitellä, venytellä ja valmistautua henkisesti.

 

INTERSPORT: Mitä ajattelet juostessasi, jotta keskityt parhaiten?

ML: Tulee aina visualisoida parhaat hetket, pysyä positiivisena – unohtaa kello ja keskittyä vain tavoitteeseen ja maaliin pääsyyn.  

 

INTERSPORT: Miten välttelet loukkaantumisia?

Kutsun sitä “näkymättömäksi harjoitteluksi”, mikä tarkoittaa hyvää ruokavaliota, riittävää lepoa, runsasta venyttelyä, hierontoja ja voimaharjoittelua sopivassa suhteessa, tekemättä liikaa mitään näistä.

Ei kommentteja

Artikkelille ei ole vielä jätetty kommentteja, ole ensimmäinen!