• 0.00

Ostoskori

tuotetta

Ostoskori

tuotetta
Valintaoppaat ja artikkelit

Tutustu HIIT-treeniin

Intersport, 05.09.2017

Korkeatehoinen intervalliharjoitus eli HIIT-treeni on kasvattanut suosiotaan valtavasti viime aikoina. HIIT-treeni on äärimmäisen tehokas kuntoilumuoto sekä nopea ja helppo toteuttaa missä vain.  

Mitä on HIIT-treeni?

HIIT-treeni tulee sanoista high intensity interval training ja tarkoittaa korkeatehoista intervallitreeniä. HIIT-treenin suuri suosio perustuu paljolti siihen, että treeni on nopea toteuttaa ja se kuluttaa tehokkaasti rasvaa. Pikatreenin jälkeen keho polttaa rasvaa jopa pari tuntia. HIIT-harjoittelun sanotaan vastaavan teholtaan esimerkiksi tunnin lenkkiä.

HIIT-treenin kesto on noin 10-20 minuuttia ja se pitää sisällään korkeatehoisia, äärimmäisen intensiivisiä osuuksia sekä selkeästi kevyempiä palautusosioita. HIIT-treenin teho perustuu siihen, että intervalliharjoitteet tehdään täysillä – hidastempoisuus ei siis kuulu treenin luonteeseen. Harjoittelun lyhyestä kestosta huolimatta treeniin on aina hyvä yhdistää sekä alku- että loppuverryttely, joille on hyvä varata aikaa yhteensä noin 5-10 minuuttia.   

HIIT-treeni on helppo toteuttaa missä vain ja toteutustapoja on monia. Harjoitteita voi tehdä esimerkiksi erilaisilla oman kehon painoa hyödyntävillä liikkeillä tai käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten hyppynarua, kahvakuulaa, levypainoja, juoksumattoa, yms. Harjoittelua onkin äärimmäisen helppoa muokata, paikasta ja välineistä riippumatta. Monipuolisuuden ja muunneltavuutensa vuoksi harjoittelu ei käy helposti tylsäksi, vaikka sitä tekisi usein.

 Näin teet HIIT-treenin 

Heräsikö kiinnostuksesi? Voit tutustua HIIT-treeniin esimerkiksi Ainon tarinoita treenaamisesta -blogin Ainon vinkeillä ja kokeilla HIIT-treeniä vaikka heti: 

Kenelle HIIT-treeni sopii?

HIIT-harjoittelu sopii niin aloitteleville kuin aktiiviliikkujille. Treenin intensiivisyyden vuoksi harjoittelu on kuitenkin suositeltavaa ottaa osaksi omaa liikuntaohjelmaa vähitellen – oman kunnon mukaan ja omaa kroppaa kuunnellen. 

HIIT-harjoitteet kannattaa sisällyttää osaksi muuta liikuntaa – treeni toimii lisämausteena monelle eri lajille, kuten esimerkiksi lenkkien rinnalle. Pelkkien intensiivisten pikatreenien tekeminen ei ole suositeltavaa, sillä se voi ylirasittaa kroppaa. Esimerkiksi aloittelijalle riittää kerran viikossa tehtävä HIIT-harjoittelu muun liikunnan lisäksi. Aktiiviliikkuja, jonka peruskunto on valmiiksi hyvä, voi tehdä rankkoja intervalliharjoitteita kolme kertaa viikossa. 

Vaikka HIIT-harjoitteita tehdään usein erillisenä treeninä, HIIT-ärsykettä tulee myös monen liikuntalajin kautta automaattisesti. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi sulkapallo, squash, tennis, jalkapallo, koripallo, salibandy, jääkiekko ja monet kampailulajit.

Intersportista saat sopivat treenivaatteet tarpeidesi mukaan sekä asiantuntevien myyjiemme avun urheiluvaatteiden valintaan.
 

TUTUSTU TREENIVAATEVALIKOIMAAMME