-20% VAATTEESTA JA JALKINEESTA - VAIN 22.4 ASTI CLUBILAISILLE -20 % VAATTEESTA JA JALKINEESTA - VAIN 22.4 ASTI
CLUBILAISILLE -20% VAATTEESTA JA JALKINEESTA 22.4 ASTI!

UUSILLE JA VANHOILLE CLUBILAISILLE NYT 20% ALENNUS YHDESTÄ VAATTEESTA JA JALKINEPARISTA.
ALENNUKSEN SAAT KOODILLA: etu20

LIITY CLUBIIN

 

NAISET MIEHET LAPSET


  • 0.00

Ostoskori

tuotetta

Ostoskori

tuotetta
Valintaoppaat ja artikkelit

Ulkona juoksemisen ja juoksumatolla juoksun erot

Intersport, 09.02.2018

Esittelemme tässä tiiviisti ulkona ja juoksumatolla juoksemisen erot. Annamme myös vinkkejä, joilla teet juoksumattotreenistäsi entistä tehokkaamman!

Kun ulkona juoksu ei ole mahdollista, onko matolla juokseminen vaivan arvoista?

Monet juoksijat ovat tätä mieltä: et voi voittaa sitä virkistävää tunnetta, jonka ulkona raikkaassa ilmassa juosten saat. Välillä kuitenkin sää tai muut ulkopuoliset tekijät tekevät ulkona juoksemisesta mahdotonta – jopa kaikkein omistautuneimmille juoksijoille. Toisaalta, aina on heitä jotka rakastavat juoksumaton käyttövarmuutta. Hyvä uutinen on se, että juoksumattotreeni voi olla hyödyllinen ja tehokas, etenkin jos pidät pari pääseikkaa mielessä.

Ulkona juoksun hyödyt

Ulkona juoksulla on pieni etu matolla juoksuun verrattuna. Ulkona juoksemisen etuja on hankala voittaa:

  • Juoksu on psykologisesti nostattavaa. Ulkona ajan viettämisellä on todistetusti mielialaa kohottava vaikutus, joka voi osaltaan lisätä juoksumotivaatiota yleisesti.
  • Juoksu ulkona stimuloi useita lihaksia ja on haastavampaa kuin matolla. Voit juosta niin ylä- kuin alamäkeenkin ja muuttuvassa maastossa juokseminen kehittää lihaksistoa ja parantaa tasapainoa sekä koordinaatiota.
  • Juoksu polttaa enemmän kaloreita johtuen ilmanvastuksesta (ainakin verrattuna juoksemiseen juoksumatoilla, joissa ei ole kallistusta. Tästä lisää alla)

 

Siinä missä ulkona juoksussa on paljon hyötyjä, on myös paljon syitä valita juoksumatolla treenaus.

Juoksumatolla juoksun hyötyjä ovat esim. seuraavat:

  • Sääolosuhteet eivät estä sinua treenaamasta
  • Voit valita erilaisista ohjelmista ja seurata helposti vauhtia sekä matkaa
  • Juoksu on vähemmän raskasta nivelillesi

 

Miten teet täydellisen juoksumattotreenin:

  • Aseta kallistus vähintään 1 %:iin. Tämä auttaa imitoimaan ulkona vallitsevia olosuhteita, jotta voit polttaa enemmän kaloreita.
  • Ajattele vauhtia. Juoksetpa sitten sisällä tai ulkona, tehokkuus on pohjimmiltaan hyvin selkeää: Mitä kovempaa treenaat, sitä enemmän kaloreita kulutat.
  • Tee juoksumatosta vauhtitreenityökalusi. Ajattele juoksumattoja mukavana tapana keskittyä vauhtitreeni-intervalleihin. Testaa erilaisia valmiita ohjelmia tai kokeile itse erilaisia vauhteja ja kallistuksia. Ennen kaikkea, haasta itsesi.

 

Juoksulla on erittäin monia terveyshyötyjä ja pääasia on, että sinulla on treeniohjelma, joka motivoi sinua. Kun kehität molempia treenitapoja – juoksumatolla ja ulkona juoksua – saat ohjelmaasi joustavuutta, monipuolisuutta ja pitkällä tähtäimellä paljon terveyshyötyjä.

Ei kommentteja

Artikkelille ei ole vielä jätetty kommentteja, ole ensimmäinen!