Sisältöön
-30 % yhdestä vaatteesta! -30 % yhdestä vaatteesta Plussa-kortilla!
-30 % yhdestä vaatteesta Plussa-kortilla

 Joulunajan kunniaksi saat nyt yhdestä vaatteesta -30 % !* Tarjous lasketaan tuotteen normaalihinnasta.

Saat edun käyttöösi verkkokaupassa Plussa-kortilla sekä koodilla JOULUETU30. Etu on voimassa kaupoissa ja verkossa vain 15.12. asti, joten hyödynnä ajoissa tilaisuutesi!

Kaikki vaatteet

*Etu on voimassa 15.12 asti, ja alennus lasketaan tuotteen normaalihinnasta. Etu ei ole yhdistettävissä muihin etuihin tai käytettävissä seuratuotteisiin. Etu koskee ainoastaan vaatteita, eikä sitä voi hyödyntää kenkiin tai varusteisiin. Edun voi hyödyntää vain kerran / asiakas.



Maastopyöräilyn aloittaminen

Jokaisen uuden lajin harjoittelu kannattaa aloittaa rauhassa ja hätiköimättä. Hyvällä harjoittelulla rakentaa vahvan pohjan tulevalle harrastukselle. Tässä alla esittelemme muutamia seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon maastopyöräilyä aloittaessa.

Vaikka maastopyöräily voi vaikuttaa vaaralliselta ja vain huimapäiden puuhalta, on se turvallisempaa kuin miltä näyttää. Maastopyörät on nimenomaan suunniteltu ajettavaksi kivisessä ja juurakkoisessa maassa, mäkiä ja hiekkaa unohtamatta. Maastopyöräilyssä hyvää on myös se, ettei pyöräilijän tarvitse ajaa vain tietynlaisia reittejä, vaan pyöräilyä voi harrastaa sellaisessa maastossa kuin itse haluaa ja pystyy. Maastopyöräilyä aloittaessa ei tarvitse omata hyvää kuntoa, vaan se kehittyy samalla lajissa kehittymisen kanssa.

Ajotekniikka

Ajotekniikka riippuu paljon maastosta ja pyöräilijän omasta osaamisesta. Normaalisti aloittelijoiden vauhtikaan maastossa ei ole juuri hölkkää nopeampaa, joten lajin vaarallisuutta tai omaa osaamattomuutta ei kannata pelätä jos maastopyöräily kiinnostaa.

Maastopyöräilyn ollessa aivan uusi tuttavuus kannattaa pyöräilemään lähteä henkilön kanssa, joka tuntee ajoreitin ja maaston, sekä osaa neuvoa oikeanlaisessa ajamisessa. Ammattitaitoisen oppaan kanssa voit luottaa siihen, että hän tuntee maaston ja reitin, joten sinun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin ajamiseen.

Ajotekniikassa on muutamia perusasioita, jotka kannattaa pistää heti mieleen. Aloittelijat helposti katsovat maata suoraan pyörän eturenkaan edessä, joka vaikeuttaa ennakointia ja altistaa näin todennäköisemmin kaatumiselle. Katseen tulisi olla suunnattuna kauemmas eteen, jolloin maaston vaihteluihin pystyy paremmin valmistautumaan. Tällöin myös tasaisen vauhdin ylläpitäminen on helpompaa. Jatkuva pysähtely ja jarruttelu hankaloittaa esteiden ylittämistä ja sulavaa ajoa.

Ylämäkinousu

Ylämäessä ajoasennon painopiste on hyvä muistaa pitää tarpeeksi edessä, jotta jyrkässäkään mäessä eturengas ei irtoa maasta. Ajoasento ylämäessä tulisi siis olla kallistunut eteen ja takapuoli pitää aivan istuimen etuosassa. Etuvartaloa lasketaan hieman matalammalle ja lähemmäs ohjaustankoa.

Vaihteiden vaihtamisellakin on tärkeä rooli ylämäkinousussa. Jotta nousu onnistusisi mahdollisimman mutkattomasti, tulisi vaihteita osata vaihtaa oikeaan aikaan. Liian aikaisin vaihdettu vaihde hidastaa hyvää alkuvauhtia, mutta liian myöhään vaihdettu taas saattaa keskeyttää mäen nousun kokonaan. Liian raskaalla vaihteella ei pyöräilijä jaksa nousta mäkeä ylös ja lopulta vauhti hidastuu niin paljon, että tasapaino menee. Parhaiten oikean vaihteiden vaihdon oppii kokeilemalla ja harjoittelemalla.

Alamäkilasku

Alamäessä ajolinja on erilainen kuin ylämäessä. Alamäessä vauhti ja reitti kannattaa valita oman osaamisen mukaan. Liian varovainen ei kuitenkaan pidä olla, koska taidot kehittyvät vain itseä haastamalla. Alamäessä vauhtia kannattaa hidastaa enemmän takajarrulla kuin etujarrulla, koska tällöin eturengas ei töksähdä aivan jokaiseen pieneenkin esteeseen. Jyrkässä alamäessä painoa kannattaa pitää mahdollisimman takana, jotta eturengas ylittäisi esteen sulavammin.

Pyöräilynopeus

Maastopyöräilyssä, kuten myös muussa pyöräilyssä kannattaa pitää polkimien pyöritysnopeus eli kadenssi tasaisena myös ylämäessä. Tällöin polkeminen ei rasita jalkoja yhtä paljoa kuin nopeuden vaihteleminen rasittaa. Liian pieni pyöritysnopeus eli liian suuri vaihde rasittaa jalkoja tarpeettoman paljon. Pyörän vaihteet mahdollistavat tasaisen kadenssin, vaikka maasto olisikin vaihtelevaa.

Voit lukea lisää maastopyörän valinnasta täältä ja maastopyöräilyn varusteista täältä. Jos kaipaat apua polkupyörän valinnassa, asiantuntevat myyjämme auttavat mielellään sopivan polkupyörän löytämisessä.

Luitko jo nämä?